środa, 10 kwietnia 2013

Stopień mglistości języka

Tygodnik "WPROST" napisał, że wypowiedzi Premiera Tuska nie rozumie 85% Polaków.
Zdziwiłem się bo wydaje mi się że ta ocena odbiega znacznie od mojej.
Zainteresowałem się tematem. Okazuje się, że ocena tygodnika WPROST oparta jest na naukowym narzędziu do badania "stopnia mglistości języka"
Narzędzie opracowali naukowcy z Uniwersytetu Wrocławskiego przy pomocy lingwistów komputerowych.
Tak napisano.
Choć t.zw. index czytelności FOG dla języka angielskiego znany jest od dawna:

FOG = 0,4 \left ( \frac{\mbox{liczba słów}}{\mbox{liczba zdań}} + 100 \left ( \frac{\mbox{liczba słów trudnych}}{\mbox{liczba słów}} \right ) \right )

Ostatnio coraz częściej mam problemy ze zrozumieniem uczonych.
Bo co to za miara czytelności języka, która opiera się na ilości słów w zdaniach a siłą rzeczy pomija to, jakich słów używa rozmówca.
Gołym okiem widać że współczynnik FOG osiąga najlepsze wartości u pijanych facetów pod kioskiem z piwem.
Oni mówią krótkimi zdaniami, używają niewielu prostych słów, preferują zwłaszcza jedno lub dwa słowa "kluczowe".
Trudno jednak powiedzieć że stopień mglistości języka jest u tych facetów jest wyjątkowo niski :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz